Decizia a fost luata si va fi pusa in aplicare. Cat de curand buldozerele vor intra in Colonia Pictorilor, acolo unde de 120 de ani artistii plastici au dus faima Scolii de Pictura Baia Mare, cunoscuta in Europa dar si peste mari si tari.

„Şcoala liberă de pictură de la Baia Mare a fost iniţiată în anul 1886 de pictorul Hollosy Simon, care a trăit şi la Munchen. Ferenczy Karoly, Thorma Janos, Reti Istvan, Grunwald Ivanyi Bela, unii dintre cei mai importanţi artişti veniţi cu Hollosy, au dezvoltat încetul cu încetul demersul de a picta după natură, regăsind în creaţia lor tot mai multe compoziţii specifice plein-air-ismului.

În primăvara anului 1902 Ferenczy, Thorma, Reti şi Ivanyi Grunwald au întemeiat Şcoala Liberă de Pictură, care a funcţionat până în 1910, numai în perioada de vară, în şoproanele construite în oraş. După 1911 a început construirea clădirii principale a şcolii şi câtorva ateliere unde activitatea şcolii putea fi continuată şi pe perioada iernii. În anul 1911 s-a întemeiat Societatea Pictorilor Băimăreni, iar importanţa ei s-a manifestat în anii de după război, atunci când autonomia acestei colonii a fost susţinută din punct de vedere juridic” – asa apare descrisa pe site-ul Primariei Baia Mare singura institutie care devenise emblema orasului si care putea inca surescita interesul strainilor iubitori de arta veche sau contemporana.

colonia

Cu sau fara bani europeni, cu sau fara fonduri de la Guvernul Romaniei, proiectul reabilitarii Coloniei Picturilor va fi pus in aplicare chiar daca este contestat de unul dintre cei mai apreciati pictori, care se vede pus pe drumuri dupa o viata in care si-a desfasurat activitatea in acest perimetru.

„Inca din 1965, de cand am sosit la Baia Mare, am sesizat ca s-a pierdut forta expresiva a curentului. Si atunci, ce facem ? Restauram aceste mici vestigii si, atunci cand cerem bani europeni pentru proiect, vom fi intrebati; unde este centrul vostru istoric? Pai, noi vrem sa-l acoperim prin idei post-moderniste… Specialistii europeni se bazeaza pe legile de conservare a patirmoniului. Nu va dam bani sa distrugeti un patrimoniu, ci sa restaurati. Daca suntem competenti si vrem sa intram intr-un circuit european, vom primi bani si pentru o colonie noua.

Asadar, eu sustin aceste principii, dar mi se pun in carca tot felul de mizerii. Aceasta este de fapt problema! Pe cine deranjeaza restructurarea? Pai, eu nici o clipa nu am fost impotriva. Noi vrem restaurare! De ce nu s-a facut pana acum? Fiindca am avut un statut incert si pe vremea comunistilor, si acum. Nu se stia cui apartine acest centru si cine sa investeasca bani in el. Aceasta a fost drama noastra. E in regula; daca primaria vrea sa ia in concesiune, pe cati ani doreste, dupa care, aici functionand o filiala a UAP (care are un statut), nu poate sa vina primarul sa impuna reguli artistilor. Pana si comunistii erau mediatori.

L-am sfatuit pe tanarul primar ani si ani de zile, am pretuit entuziasmul sau, dar azi isi asuma ideile si proiectele mele fara sa ma citeze. Am fost primul care l-a felicitat ca intentioneaza sa sprijine arta. Dar, nu sa puna cizma peste principiile si spiritul artistilor. Aici nu e un birou al primariei ci un mediu de creatie” – a declarat recent pictorul Nicolae Apostol, in fapt singurul opozant a acestui proiect modernist, care va distruge si ultima urma din istoria Scolii de Pictura Baia Mare.

Nu este usor de discutat cu artistul, Nicolae Apostol vorbeste uneori mai repede decat gandeste si chiar daca recunoaste ca reabilitatea centrului de creatie se impune si ca in proportie de 2/3 proiectul este bun, totusi era nevoie ca artistii sa fie consultati, dar mai ales sa nu li se ia 30 de luni din viata artistica, asa cum prevede contractul incheiat intre Consiliul Local si constructor.

Evidenta ca vor fi mult mai multe luni de absenta decat ni se promit acum. Banii, pentru plata lucrarilor, vor veni doar de la noi, oamenii cetatii. Din spusele pictorului Nicoale Apostol, proiectul nu a fost sustinut nici de Guvern si nici de forurile europene, care ar prefera sa plateasca pentru conservarea partimoniului cultural si artistic si nu pentru distrugerea lui si construirea unui edificiu complet nou.

Nu trebuie sa ii subestimam pe arhitectii secolului trecut. Colonia Pictorilor a fost gandita, la inceputul anilor 1900, sa foloseasca la maximum lumina naturala ce inunda cu darnicie spatiile si peretii simezelor si atelierele artistilor.

” Cu privire la restaurare, la tehnologia de azi, se pot face minuni. Eu nu ma pricep la calcule de rezistenta, dar artistii veritabili aprecieaza generozitatea acestor spatii, care trebuie sa deserveasca nevoilor lor specifice. Primarul si arhitectul sau preferat vor sa adauge terase, bucatarii. Dar de ce sa spargem, sa adaugam? Cum adica, eu ma impotrivesc restaurarii? Ma impotrivesc modernizarii fara nici un criteriu, fara logica! Eu nu cred ca vor obtine bani europeni pentru investitii fara criterii. Am luptat mereu pentru reabilitare, dar mi s-a spus dintotdeauna ca nu sunt bani. Adica, eu am devenit azi un monstru care se impotriveste dorintelor primarului. Eu cred ca am deranjat niste interese personale. De aici si adversitatea impotriva mea” – a declarat, vadit suparat si frustrat Nicolae Apostul.

Evident ca parerile sunt impartite si ca subiectul nu poate fi inchis. In comunism am daramat monumente istorice pentru a ridica blocuri din caramida si beton, bulevarde si fabrici pentru oamenii muncii. Dupa 1990, ce am construit am adus in paragina iar uzinele si fabricile, alta data „bijuterii ale gandirii” inginerilor nostri, sunt taiate si date la fier vechi de catre noii proprietari.

„ Eu cred că nu are rost să ne cantonăm, nici nu ştiu în ce de fapt. Trăim într-o promiscuitate, că de fapt asta este. În momentul în care noi ne cocoloşim şi de fiecare dată suntem reticenţi la tot ceea ce înseamnă un lucru trainic făcut. Dorinţa asta de a improviza şi de a cârpi nu ştiu dacă mai este de actualitate“, a arătat pictorul Nicolae Suciu.

Insa critica cea mai dura a venit chiar de la presedinta UAP Baia Mare Laura Ghinea, care a spus că tocmai persoanele care n-au făcut nimic pentru conservarea clădirilor sau reabilitarea lor sunt cei mai vehemenţi protestatari. „În momentul în care am preluat conducerea acestei uniuni a fost o situaţie penibilă. În care în galeria noastră de artă circulau şobolanii şi era bine aşa cum era. În galeria de artă, Colonia Pictorilor, patrimoniul nostru pe care-l considerăm patrimoniu, ploua. Şi în extrasul CF scria mlaştină. Asta ne-aţi lăsat moştenire! Mulţumim frumos pentru ajutor şi pentru încurajare! În orice caz, de doi ani nu facem altceva decât să plătim datorii lăsate. Sunt colegi în sală care n-au plătit apa din 2005. Am plătit în 2012 apa din 2005, la somaţie. Nu şi-au plătit cotizaţiile de ani de zile. Aceştia sunt colegii care vorbesc şi care sunt cei mai vehemenţi“.

Cert este ca in Baia Mare s-au pornit si se pornesc prea multe proiecte. Sa nu uitam cat a costat Biblioteca Judeteana Baia Mare si in cat timp s-a finalizat. Directorul acestei institutii de cultura ar putea sa ne spuna, daca ar dori sa isi mai aminteasca, toate trucurile si compromisurile politice pe care le-a facut ca parlamentar si apoi consilier judetean si local, pentru a termina acest proiect care ar putea deveni muzeu al cartii, in viitorul nu foarte indepartat, in conditiile superinformatizarii societatii de consum.

Primarul Cătălin Cherecheş a arătat că nu este dispus să lase Colonia Pictorilor în derizoriu. „Nu sunt de acord cu mentalitatea unora: «După noi potopul. Dacă murim noi să moară tot după noi». Dacă au creat în viaţa asta ceva, să lase lucrurile să continue, să curgă. Nu cred că lucrurile trebuie blocate, aşa că decizia noastră este clară: să mergem înainte, să facem o treabă frumoasă aici. Nu îmi permit să pierdem 3-4 milioane de euro pentru municipiul Baia Mare şi pentru ceea ce înseamnă Colonia Pictorilor doar pentru anumite interese de natură economică. Vreau să menţionez şi să remarc, pentru ca unii să nu creadă că nu mi-am dat seama de acest lucru şi de o anumită doză de perversitate, nu vreau să ajungem în situaţia în care vor unii să ajungem, ca acest perimetru să aibă clădirile atât de depreciate încât să nu se mai poată face nimic cu ele şi să se ajungă peste 10-15 ani să dăm altă destinaţie acestui spaţiu. Într-un mod absolut clar, sfânt, aici rămâne Colonia Pictorilor“, a punctat edilul.

Toate aceste declararatii au aparut in spatiul public si nu facem decat sa tragem din nou un semnal de alarma inainte ca peretii istoricei cladiri a Coloniei Pictorilor sa nu fie sfaramati. Intr-o societate care isi respecta trecutul si pe cei care au faurit istoria, asa cum au stiut si cum si cat s-au priceput, cu siguranta ca o astfel de „casa a pictorilor” ar fi intrat in conservare.

Poate ca ar trebui sa ne concentram fortele si banii de care dispunem pe finalizarea bulevardelor, a strazilor, a podurilor care vor intra si ele in reparatie generala, pe terminarea noului parc din zona centrala a muncipiului ce a ramas in faza de betoane, santuri si conducte subterane. Sa nu uitam celelalte cladiri de patrimoniu din Centrul Vechi care asteapta sa fie reabilitate inainte de a se prabusi sub greutatea proprie, de parcul de sub Dealul Florilor ce se vrea deschis celor ce vor sa se plimbe si sa practice hiking-ul sau jogging-ul, pe bazele sportive si de agrement destinate publicului larg si nu doar cluburilor ce fac performanta si care ar trebui sa se intretina singure. Lista poate continua cu reabilitarea retelor de apa si canal, a drumului de centura si indepartarea a ceea ce a mai ramas din vechea industrie baimareana ajunsa in stadiu de ruina. Este putin, este mult? Intrebam si noi pe cei ce gandesc prioritatile de dezvoltare a localitatii.