Ne vin vești deloc îmbucurătoare de la cititori. O nouă crimă asupra patrimoniului național are loc zilele acestea la Șomcuta Mare, unde biserica greco-catolică din localitate (ortodoxă din 1949) este distrusă de preotul Câmpeanu și cei apropiați lui, fără a avea, din câte se pare, documentele necesare vreunei intervenții asupra monumentului.
Biserica Ortodoxă ignoră istoria și iubește averea
Biserica a fost construită de comunitatea românească a Șomcutei, după anul 1892. Pe atunci, toți locuitorii români ai localității erau greco-catolici, singurii ortodocși fiind în satul Văleni, după cum arată datele oficiale ale Regatului Român, din 1930. Biserica a devenit astfel simbolul românismului într-o mică urbe populată în bună parte de evrei și maghiari. După 1949, statul român a desființat Biserica Greco-Catolică, confiscând proprietățile acesteia, distrugând o bună parte a patrimoniului mobil (biblioteci întregi, obiecte de cult) și aruncând în pușcărie preoții și enoriașii care refuzaseră să semneze trecerea la Biserica Ortodoxă.
Atunci, ca și acum, BOR era strâns lipită de trupul statului, indiferent dacă era sau nu comunist, profitând din plin de abuzurile acestuia și înfruptându-se la aceeași masă tovărășească, în timp ce adevărații martiri ai Bisericii, printre care foarte mulți ortodocși, piereau în chinuri și umilințe groaznice în pușcării. Cei care conduc acum BOR aveau însă tresele securistice pe sub sutane, trimițând mulți enoriași de la spovedanie direct la Canal.
După 1990, BOR a ”uitat” să retrocedeze propietățile greco-catolice primite spre folosință de către statul comunist, printre aceste proprietăți aflându-se și biserica din Șomcuta. Popa de atunci nu le-a dat voie enoriașilor greco-catolici să folosească alternativ biserica, în spiritul unei bune înțelegeri frățești și creștinești. Aflată un timp în litigiu, biserica a rămas a ortodocșilor, greco-catolicii construindu-și o biserică mult mai mică în apropiere. În litigiu au rămas, din câte am aflat, alte bunuri, printre care vechea casă parohială, lăsată în paragină, bineînțeles.
Biserica a fost păstrată într-o bună stare, efectuându-se periodic reparații, astfel încât, din câte spun enoriașii, nu existau probleme care să trebuiască remediate în mod capital. În anii 80, un pictor din localitate (mare pictor de biserici, arhicunoscut și foarte respectat în breaslă și nu numai) a intervenit asupra picturii, însă foarte fin, cu un mare grad de profesionalism, tocmai pentru a nu altera fresca, pe care doar a reîmprospătat-o pe alocuri. Enoriașii ortodocși (dintre care majoritatea covârșitoare fuseseră din familii greco-catolice) s-au împotrivit de asemenea în repetate rânduri intervențiilor în biserică, refuzând inclusiv ca statuile Sfintei Fecioare și ale Sfântului Anton să fie scoase din biserică (și eventual date greco-catolicilor). Toate au fost deci la locul lor, iar biserica a rămas neatinsă.
Inițiatorul distrugerilor: Iustin Pesedeanul, episcopul comunistoid
Ajungem astfel în anul de grație 2014, când agentul electoral al PSD numărul 1 pe Maramureș, episcopul roșu cu nume sighetean, a venit în vizită în Șomcuta, cu ocazia aniversării corului bisericii. La sfârșitul slujbei, în mijlocul bisericii, i-a vorbit în gura mare și pe un ton răstit domnului Câmpeanu, actualul popă (nu intrăm în detalii despre acuzațiile care i se aduc, inclusiv de către enoriași, că și-ar fi plătit postul, aceluiași sighetean, cu sume ce variază, în funcție de informator, între 10.000 și 20.000 de euro; sau că ar fi vârât în scandalul legat de înlocuirea preotului din Vărai cu propriul ginere, și el fiu de preot în zonă, ginere care nici nu se prezintă la slujbe, fiind antipatic locuitorilor).
În fine, să revenim – episcopul roșu de Maramureș etc s-a răstit la popă, amintindu-i de față cu toți că mai are doar doi ani să facă ce i s-a ordonat să facă, iar altfel știe ce se va întâmpla. Preotesei i s-a amintit, tot răstit și de față cu toți, că ea trebuie să-i spele și să-i facă de mâncare popii, nu să se bage în treburile bisericești. Uitându-se la statuia Sf Anton, a strigat că ”aia” trebuie să dispară, s-o ia popa și s-o dea la ”unguri”. Și toate astea în fața unei audiențe rămase fără replică, venită să sărbătorească existența și activitatea corului… Cu siguranță așa au fost amenințați și alții, și nu doar popi, ci și autorități ale statului…
Probabil totul ar fi rămas la nivel de eveniment neplăcut, pe care mulți ar fi dorit să-l uite sau să nu-l fi trăit niciodată, pînă anul acesta, când popa Câmpeanu, la începutul Postului Mare, s-a apucat să demonteze tot mobilierul din biserică – bănci, amvon, catapeteasmă etc – și să spargă pereții acoperiți de frescă.
Enoriașii au rămas oripilați, unii chiar au plâns când au văzut distrugerea, dar nimeni nu a luat vreo poziție la vedere, românii au înghițit ca de obicei în sec și s-au lamentat pe la colțuri, au bârfit și înjurat la băute, și au fost foarte revoluționari pe … Facebook, normal.
Cineva a anunțat totuși autoritățile, care se pare că au făcut deja o vizită monumentului național de clasă B și monumentului de ortodoxie Câmpeanu. Nu cunoaștem urmările acestei vizite, decât că, cel puțin deocamdată, lucrările au fost sistate. Puțin cam târziu, având în vedere că o bună parte a mobilierului interior din lemn stă aruncată în bucăți afară, în condiții improprii de umezeală, iar pereții au fost deja sparți și fresca distrusă.
Oficial, renovare. De fapt, demolare și modernizare fără cap
Popa Câmpeanu a anunțat că este vorba doar de o renovare, dar probabil domnia sa nu a consultat sensul cuvântului în DEX. Tot din comunicatul postat (pe Facebook, din câte ni s-a spus) popa a anunțat că va fi montată o nouă catapeteasmă (de ce una nouă, cea veche nu avea nimic, era întreagă și intactă) și statuii Maicii Domnului i se va găsi un nou loc, unde enoriașii (ăia ortodocși, care se roagă în fața statuilor de sfinți) să se poată ruga. Despre statuia Sfântului Anton nu se spune nimic…
Totodată, din spusele domnului Câmpeanu, s-a înțeles că biserica va fi repictată, în stil ortodox, bineînțeles. Deci asta era marea renovare, de fapt o distrugere a bisericii vechi și o coafare în stil pravoslavnic. Totul, fără autorizații, din câte se pare. Lucrările, profesioniste până în cel mai mic detaliu, sunt efectuate, așa cum și trebuie la un monument istoric, de către niște ”meșteri mari, calfe și zidari” din Șomcuta, ale căror nume nu le vom spune, fiindcă ei n-au nici o vină că au de mâncat o pâine. Devizul lucrării va fi, desigur, făcut public, în spiritul transparenței activităților financiare ale bisericii ”strămoșești”.
Revolta enoriașilor este practic inexistentă, spiritul civic se pare că nu a ajuns și la Șomcuta, așa că, dacă nici măcar câinii nu mârâie, caravana pravoslavnico-pesedistă trece liniștită spre noi glorii de construcții și picturi fără chitanță. Asta, în timp ce multe biserici vechi din județul Maramureș, majoritatea din lemn, unele din secolele XVII-XVIII, sunt într-o stare jalnică, nesemnalizate turistic, fără drum de acces, fără speranță și viitor.
Inițiativa ortodoxismului extremist și demolator nu este nouă în Maramureș
Tot în aceste zile, și tot în Chioar, are loc ”ortodoxizarea” bisericii din Copalnic-Mănăștur, probabil la ordinele aceluiași episcop roșu pus pe ortodoxizat biserici istorice. Probabil mai sunt și alte cazuri, așteptăm să ne fie semnalate.
Formula a mai fost testată cu mare succes în 2009, cînd preotul ortodox din Săpânța a demolat turla bisericii din incinta Cimitirului Vesel, fostă greco-catolică și ea, efectuând lucrări de ”renovare” (a se citi, distrugere masivă) și asupra zidurilor, în ciuda unui ordin judecătoresc de sistare a lucrărilor. Biserica, aflată în patrimoniul UNESCO împreună cu cimitirul, și-a pierdut astfel statutul de monument istoric, lucru pe care se pare că nu-l cunoaște sau nu-l conștientizează nimeni, asta în cazul în care informația a ajuns la cineva. Din câte cunoaștem, Poliția de Patrimoniu s-a autosesizat și a aplicat amenzi, dar popa și-a văzut liniștit de treabă, și-a terminat lucrarea, toată lumea a fost mulțumită de minunăția rezultată, iar popa nu a pățit nimic.
Există numeroase astfel de cazuri, unele vechi biserici, tot monumente istorice, fiind pur și simplu demolate, sub pretextul că ar fi fost șubrede, șubrezirea în unele cazuri fiind absolut voită. Acestea se adaugă la o enorm de lungă listă de ”renovări” făcute de enoriași, ”ca să ne ajute Dumnezeu”, cu uși și ferestre termopan cu tâmplărie pvc albă (că numai așa îi place Domnului), trepte acoperite cu gresie (dacă se poate, lucioasă, ca să te rogi la fiecare pas, mai ales iarna) și balustrade sclipitoare de presfânt inox, ca să aibă de ce să se țină babele care și dacă se roagă lunecă pe gresia lucioasă. Că faci din biserica-monument un kitsch manelistic, nu mai contează, ”e frumos, place la toți, așa e tradiția” și enoriașii cu ”firme” mai iau și ei niște bani înapoi din ce au tot dat de-a lungul anilor bisericii. În multe cazuri, preoții sunt absolut neputincioși în fața coratorilor etc.
Toate aceste mârlănii fac parte dintr-o campanie dezlănțuită de ură a BOR față de tradiție și istorie, față de biserica soră și martiră greco-catolică, față de banii storși de la enoriași și stat. O campanie josnică în fața unei societăți care se vrea laică și care dorește investiții masive în infrastructura rutieră și cea sanitară, nu în biserici unde să se lăfăie farisei îmbuibați și afaceriști. Păcat de acei preoți adevărați, cu har șli bun simț, care își păstoresc turma în condiții uneori grele, trebuind să suporte nesimțirea capilor mafiei BOR și poftei nelimitate a acestora de bani și alte foloase necuvenite. Să sperăm că va fi o campanie care își va săpa singură groapa, și va pieri cu manualul de religie în mână. Dar mai e mult pînă atunci, mai ales dacă românul va continua să suporte și să înghită. Și să tacă.
Este din ce în ce mai clar că trăim într-o țară în care BOR acționează după capul ei, din păcate un cap roșu de comunism și departe de orice idee creștinească, fără vreo frică sau urmă de bun simț, fără a da socoteală cuiva pentru ce face, fără a avea respect față de istorie și tradiție, și fără frică de Dumnezeul pe care îl are mereu în gură. Dar nu în inimă. Și, toate astea, pe banii noștri, fără număr…
O alta localitate cu o administratie slaba,fara investitii si fara vreo perspectiva.De altfel cu cateva exceptii laudabile: Tautii Magheraus,Farcasa,Dumbravita si Tg. Lapus ceilalti nici nu prea exista,fiind doar niste pomanagii care-si trimit locuitorii in alta parte sa lucreze pentru o paine,in timp ce ei freaca menta pentru un salariu de la buget total nemeritat. In Germania sunt localitati care au o administratie neplatita ( activeaza doar cateva ore pe zi neplatiti , prin voluntariat ) deoarece PIB-ul lor este pe minus .
don coriolan ,fiu de preot ortodox,caterisit si trecut la catolicism,acum defaimeaza BISERICA Ortodoxa,rusine sa va fie,icoana care era postata de dvs. nu este greco catolica,este ortodoxa,din Manastirea Ortodoxa din Somcuta Mare.MANASTIRE DIN CARE NU A MAI RAMAS NIMIC DECAT ICOANA, DISCOSUL LUI MIHAI VITEAZUL SI CAZANIA LUI VARLAAM . Pentru aceste trei obiecte nepretuite care exista, aici in aceasta Biserica si de care nu stie aproape nimeni,este considerata monument istoric de categorie B de INTERES LOCAL.Conform Legii 50 din 1991, republicata in 2001, pentru lucrari interioare nu este necesar autorizatie, pentru pictura exista proiect aprobat de comisia nationala de pictura si aviz de la culte de la Baia Mare. In aceasta Biserica nu a existat fresca. Au fost niste imagini pe bolti, inconjurate de stele, aplicate pe un suport de tencuiala de nisip si pamant, sub care boltile sunt crapate (se pot vedea) care necesita consolidare cu plasa sudata si retencuit cu calti de canepa pentru a putea picta in tehnica fresco. NU mai vorbim de pereti, care au fost infiltrati cu apa pana la 6m si crapati. Dar ce va spun eu voua… am facut cu parintele poze care se pot vedea, dar pe voi nu va interesat starea Bisericii, voi doriti ca in Biserica Ortodoxa sa nu se faca nimic. Aici se va pune statuia cu Maica Sfanta la intrare ca si in biserica greco catolica. Dar nu aveti voi nimic cu Biserica Ortodoxa, cum nici pe noi nu ne intereseaza ce se intampla la voi. Bine zicea un antevorbitor, voi vedeti totul numai de la 1948, dar sa va intoarceti in istorie la 1700 cand BOR din Ardeal a fost obligata sa treaca la ritul greco catolic, pentru a fi recunoscuta si nationalitatea romana in Transilvania.
Nu stiu daca sunteti originara din Somcuta si ce stiti despre construirea bisericii greco-catolice „Sf.Petru si Pavel” in anii 1887-1892, biserica confiscata de comunisti in 1948 si data cultului ortodox (pana atunci cei circa 30 de ortodocsi originari dn Valeni aveau o capela la viitoarea cazarma unde slujea Pr.Varvas). Intentia modificarii bisericii este clara: stergea istoriei greco-catolice a lacasului de cult si justificarea situatiei din prezent, Ca si somcutean descendent al unei familii pentru care acea biserica a insemnat atat de mult (strabunicul meu Vasile Frent si unchiul meu Vasile Frent au ajutat cat de mult au putut biserica inainte de venirea comunismului) si ca si fiu si nepot de preoti greco-catolici respectati in zona si nu numai nu pot sa vad cum aceasta opera de epurare culturala are loc si sa nu fiu indignat. Ceea ce se face este o noua incercare de a opri revenirea familiilor din Somcuta la credinta stramoseasca (la 1697 s-a revenit doar la comuniunea stramoseasca de credinta cu Roma in care s-a nascut poporul nostru, in care poporul nostru a trait un mileniu inainte de ruperea de Roma a grecilor si bulgarilor si pe care romanii au reafirmat-o si la Conciliul de la Florenta-Ferrara din 1438-1439) stergandu-se orice urma de istorie ecleziastica care sa dovedeasca ca romanii somcuteni sunt la origine greco-catolici. O renovare niciodata nu duce la smulgerea unui amvon si la sectionarea unui iconostas chiar daca in biserica este igrasie. Dealtfel lucrarile nu au fost cred oprite fara motiv. Acea biserica reprezinta oricum istoria Somcutii si oricine este cu adevarat somcutean nu este indiferent fata de ceea ce se intampla cu ea.
Este trist ca preferati sa va legati de memoria unor oameni care au fost respectati si iubiti in Somcuta si au facut ceva pentru aceasta localitate fara sa le cunoasteti cu adevarat biografia. Intr-un dialog civilizat discutia poate genera diferente de pareri dar niciodata asta nu duce la jignirea unei persoane sau a membrilor defuncti ai familiei acestuia. Daca nu va intereseaza istoria Somcutii si nu stiti sa respectati dragostea somcutenilor pentru tot ce a fost in interiorul vechii biserici greco-catolice (pictura de pe bolta, iconostasul, amvonul,statuile) nu ma mir ca nu stiti sa ii respectati nici pe cei defuncti.
Daca nu era nevoie de nici o autorizatie si pentru pictura (care?) erau avize cum se face ca lucrarile au fost oprite?Autoritatile i-au chiar felicitat si premiat pe autorii (morali si practici) ai „renovarii”?Sau de fapt lucrarile au fost oprite pentru ca nu erau deloc in regula si cineva a fost chiar luat la intrebari?Au fost felicitari sau amenzi pe diferite nivele? Nu ne dati amanunte si noua dat fiind ca Dumneavoastra (chiar daca nu va dezvaluiti numele) faceti parte din grupul restrans ce a sustinut „renovarea”?
Dumneta frate trebuie sa mergi mult mai innapoi,in sala unde Mantuitorul a celebrat prima sfanta liturghie. Citeste bine frate sfanta evanghelie de la Ioan capitolul 17. Noi, voi,aceia,ortodocsi,catolici,protestanti nu exista, exista doar crestini care cred in iel „HRISTOS DOMNUL”. Intelegi dumneata frate ce inseamna a fi o noua faptura, a fi crestin. Victoria lui Hristos este bucuria celor rascumparati si nu zidurile unei cladiri. Pacea Domnului sa fie cu bumneata frate, uraste pacatul si iubeste-ti apraopele, numai asa vei implini legea dragostei.
A fi buni crestini nu inseamna a accepta, sprijini sau ignora distrugerea interiorului unei biserici istorice.
DEspre care BOR din Ardeal inainte de 1700 vorbiti stimata doamna?Biserica Ortodoxă Română a luat ființă în anul 1872 prin desprinderea Mitropoliei Ungrovlahiei și Mitropoliei Moldovei de sub ascultarea canonică a Patriarhiei de Constantinopol și ridicarea mitropolitului Ungrovlahiei, totodată arhiepiscop de București, în rangul de mitropolit-primat al României. Titlul de mitropolit-primat fusese acordat pentru prima dată de autoritățile laice mitropolitului Nifon Rusailă pe 11 ianuarie 1865. Până la constituirea Sfântului Sinod românesc în anul 1872 bisericile ortodoxe din Țările Române au fost parte integrantă a Patriarhiei de Constantinopol iar ierarhii ortodocși din Țările Române se găseau sub ascultarea canonică a patriarhului de Constantinopol. Deci despre ce BOR vorbim?
Nu doresti Moreno ,să şti ce religie aveam înainte de 1054? Sau după mintea voastră pe spaţiul acesta intracapatic nu au existat credincioşi decât după schismă. Apostolul Andrei a venit la malul mării Negre după 1054? ce crezi ? Celico?
Domnule Gabriel, colaboratorule, de ce nu iti folosesti adevarata identitate, daca tot ai atata curaj sa spui in presa asemenea neadevaruri la adresa bisericii si a preotului din parohia noastra. Informatiile pe care le detii provin de la niste informatori sclintiti de cap. In primul rand, biserica din Somcuta nu a fost pictata niciodata, ce sa mai vorbim de „fresca”. Daca putinele scene pictate pe tavanul bisericii se puteau numi pictura, e vai s-amar de noi… Ce sa mai spun de gradul sever de deteriorare in care se afla biserica!! Veche de peste 150 de ani, nefiind renovata sau intretinuta corespunzator, cu porumbei care isi faceau treburile in turle. Este o biserica extrem de deteriorata, ne-avand pereche in Chioar la acest capitol. Ce mai conteaza trecutul ei? Daca a fost sau nu ortodoxa de la inceput. Acum e a noastra, a celor ortodocsi si dorim sa o infrumusetam asa cum se cuvine, deoarece la noi exista pictura in toata biserica si nu pereti zugraviti ca intr-o casa de locuit sau statui ale Maicii Sfinte si ale Sf. Anton- pe care nici nu-l pomenim ca sfant, noi ortodocsii.
Nu mai aruncati in preoti ca si-au cumparat postul cu mii de euro. Povestile astea sunt de cand lumea. Nu cred ca lui Justin Sigheteanul trebuie sa ii dai mii de euro. Cine merita si este bun in ceea ce face, primeste post bun, chiar daca ceilalti nu il suporta. Gabriele, te legi sa scrii despre persoane pe care nu le cunosti, sau poate esti de-al nostru, si te ascunzi folosindu-te de pseudonim. Preotul din Varai, cat si cel din Somcuta, „popa” cum le spui tu, isi fac amandoi datoria de preoti. Ai fost tu, sau informatorii tai, vreodata in bisericile in care ei slujesc sa ii verifici? Cum poti afirma asa ceva? Tot asa pot afirma si eu ca nu tu ai scris articolul acesta, ci Michiduta, care ti-a fost muza.
Doamne ajuta sa putem vedea biserica asa cum trebuia sa arate inca de acum multi ani, insa curatorii dinainte au inchis ochii si si-au varat banii in vistieria personala.
Nu stiu cine este autorul articolului dar mi se par cel putin ciudat ca ii cereti dansului „devarata identitate” cand si Dumneavoastra scrieti probabil tot folosind un pseudonim.
Modul cum vorbiti despre pictura de pe bolta bisericii vechi Sf.Petru si Pavel din Somcuta arata cat de putin respectati acea biserica si istoria ei. Cred ca orice somcutean adevarat este scandalizat sa vada cum vorbiti de acea bolta pictata si sa vada cum afirmati explicit ca nu conteaza trecutul acelei biserici. De fapt va deranjeaza tot ce a fost in acea biserica pentru ca nu avea nici o legatura cu acea confesiune religioasa pe care o profesati acum (nu stiu daca sunteti si la origine ortodoxa). Aveti totusi pareri interesante cand vine vorba de statui dat fiind ca ne asigurati ca statuia Maicii Domnului va fi pusa la intrarea in biserica dar in acelasi timp spuneti ca la ortodocsi nu sunt statui. Daca tot va deranjeaza atat acea biserica si ce era in ea de ce nu propuneti parohiei ortodoxe sa isi construiasca in sfarsit o biserica ortodoxa in conformitate cu traditiile ortodoxe si sa nu mai modifice ceea ce au construit somcutenii greco-catolici la sfarsit de sec. XIX si inceput de sec. XX?
Daca intr-adevar BOR din Somcuta a dorit o biserica care sa fie in stil ortodox si in conformitate cu traditiile liturgice ortodoxe de ce nu si-a construit una noua in loc sa modifice pe cea veche greco-catolica? Ce s-a intamplat cu steagul „Reuniunii mariane” a femeilor greco-catolice ce era in interiorul iconostasului, cu cartile liturgice greco-catolice ramase in biserica dupa 1948, cu statuia Sf. Anton de Padova?
Va rog sa semnalati niste nereguli foarte mari si la Danestii-Chioarului ,unde a fost preot Cimpean Mircea ‘sa se faca o ancheta sa vedeti acolo minuni cu banii statului ….
Va multumesc
Si acolo s-a facut „renovare” ca la Somcuta?
Vin degrabă să te văd părinte Burducea! Opreşte blasfemiile din construcţii ca să trebuiască să te hraneşti din ele!