Povestea incepe cu multi ani in urma, cand inca la conducerea Aeroportului Baia Mare se aflau oameni competenti, cu pregatire in domeniu si nu niste limbrici cu diplome anapoda care se declara azi manageri generali.

„Aeroportul Baia Mare a fost infiintat pe actualul amplasament in anul 1964, cand a inceput constructia pistei betonate. Se mentioneaza ca prima aterizare a unui avion pe aceste meleaguri a avut loc in anul 1929, la bordul acelui avion apartinand Flotilei de Aviatie de Garda Someseni-Cluj, aflandu-se Regina Maria. Incepand cu anul 1966, aeronavele scurt si mediu curier, au operat pe pista betonata avand lungimea de 1400 m. Intre noiembrie 1977 si iunie 1979, pista betonata a fost prelungita pana la actuala lungime de 1800 m si latime de 30 m (plus acostamente de beton de 7,5 m de fiecare parte a pistei)”, citim pe site-ul „Aeroportului International Baia Mare”.

De ce ii spunem International, daca pana acum nici o cursa aviatica, plecata din Tautii Magheraus, nu a trecut peste granita Romaniei? Doar pentru ca, pompos ne anunta din nou pe site managerul general, „activitatea aeroportului se desfasoara conform Codului Aerian Roman, acordurilor si conventiilor Oraganizatiei Aeronautice Civile Internationale, la care Romania este membra”. Prea putin ca sa ne declaram, doar pe hartie, internationali.

La inceputul anilor ’90, politicienii de atunci reusesc sa aduca fonduri si sa modernizeze aerogara care arata mai mult a statie de autobuz, cu un turn de control ce incerca sa ne convinga ca totul este Okay pe pista si in aer. Mai tarziu am aflat ca noii parlamentari si-au tras, doar pentru ei o „aerogara” cat de cat mai dichisita, in care sa isi poata bea in liniste cafeaua si paharul de whisky (Mihalache, mai ales) inainte de zbor si sa nu se simta stinjeniti atunci cand unele oficialitati centrale aterizau intamplator la noi in batatura.

Constructia nu arata rau si cred ca mai mult de atat nici nu meritam, la modul in care politicienii nu au facut nimic pentru Baia Mare. Timp de 25 de ani am avut niste politruci impotenti, atat in Parlament, cat si la conducerea CJ Maramures. Am distrus toata industria pe care ne-a lasat-o mostenire dictatorul si nu am pus absolut nimic in loc.

Prin comparatie, ar trebui sa vedem ce s-a intamplat la Satu Mare cu aeroportul lor unde prima cursa aviatica a fost consemnata in anul 1936.

„În 1996 este declarat aeroport deschis traficului indernational. Din 01.06.1997, Aeroportul International Satu Mare adera ca si membru permanent în Consiliul International al Aeroporturilor, organizatie mondiala cu sediul la Geneva, Elvetia. Dupa anul 1989 din structura aeroportului se desprind ca activitati conexe alimentarea cu carburanti (Romar Fuel) si dirijarea traficului aerian (ROMATSA). În iunie 1998, dupa ce Aeroportul devine international între orele 7-19, se inaugureaza prima cursa regulata externa Bucuresti-Satu Mare-New York si retur, cu avioanele Airbus A 310, din aprilie 1999, cursa Bucuresti-Satu Mare-Chicago si retur, cu escala la Amsterdam, iar din luna iunie, cu escala la Montreal. În plus în perioada mai-noiembrie 2000, compania GRIVCO Air opereaza de doua ori pe saptamâna pe ruta Sibiu-Satu Mare-Brescia (Italia) si retur, cu aeronavele YAK 40. Prima cursa Satu Mare-Antalya a avut loc la 13 iunie 2011, avand escala pe Aeroportul din Cluj-Napoca. Mai tarziu, in fiecare zi de luni, zborul Satu Mare-Antalya s-a desfasurat cu escala la Targu Mures. Compania aeriana Blue Air a introdus incepand cu data de 4 iunie 2012 doua curse spre italia de pe Aeroportul Satu Mare, catre Venetia si Torino-Cuneo”.

Aceasta este istoria recenta a Aeroportului din Satu Mare, care printre altele se poate mandri ca a reusit sa atraga o finantare europeana cu care sa-si termine lucrarile de modernizare si sa viseze din nou la zboruri internationale, asa cum a mai facut-o.

De cealalta parte, ce declara acum cateva luni actualul manager al aeroportului din Baia Mare, Dorin Buda, calificat ca si jurist, deci fara sa aiba vreo legatura cu managementul si aviatia?

„Vreau să avem şi curse internaţionale de pe aeroport odată finalizate investiţiile pe care le avem în plan. O să începem să contactăm operatorii aerieni. Începând de anul viitor vrem aeronave cu o autonomie de zbor de 5000 km, Airbus A320 şi Boeing seria 800. Sunt cele mai rentabile avioane pentru companiile aeriene. Au până la 190 de pasageri capacitate de îmbarcare. Vrem curse pe Baia Mare – Roma, Baia Mare – Madrid, Baia Mare – Paris şi Baia Mare – Londra. Nu ne-ar strica o rută spre Germania pe la Frankfurt. Nu uităm, de asemenea, de componenta cargo pe care vrem să o dezvoltăm. Ştiu că au mai fost tentative de curse internaţionale, dar care nu au mers pentru că nu exista infrastructura care trebuie. Pista era prea scurtă, portanţa nu era cea care trebuie şi atunci nu erau condiţii de siguranţă”, ne explica la inceputul lunii aprilie  noul manager al Aeroportului Internaţional Baia Mare, Dorin Buda.

Nu stim care au fost criteriile de numire ale lui Dorin Buda in aceasta functie, insa banuim ca politicul a jucat un rol important, iar rezultatele se vad. Nimic din ce gandea nabadaiosul politician nu s-a indeplinit. Mai mult, oamenii din Baia Mare care pricep cat de cat ce inseamna un aeroport si administrarea unei companii aeriene zambesc amar cand aud aberatiile rostite cu ifose intelectuale de acest politruc care confunda visurile sale erotice cu managementul aerian. De la planurile anuntate cu batai de toba in aprilie, am ajuns in decembrie si toata strategia lui Buda s-a dus pe apa Sambetei:

„Proiectul privind modernizarea Aeroportului International Baia Mare nu a demarat nici la aceasta data, desi pana la finalul anului mai sunt circa trei saptamani. Astazi, 8 decembrie, trebuia semnat contractul de executie al lucrarilor care ar urma sa fie efectuate la Aeroportul mai sus amintit, lucru care nu se va intampla. Asta pentru ca in momentul de fata se asteapta solutionarea unei noi contestatii depuse vizavi de acest proiect (a nu stiu cata oara vorbim de contestatii in cazul acestui proiect), Dorin Buda tinand sa arate ca acel contract de executie al lucrarilor trebuie semnat in cel mai scurt timp. Contestatia de acum a fost depusa de asocierea de firme italiene care au fost declarata initial castigatoare a licitatiei privind modernizarea aerogarii. Proiectul privind modernizarea Aeroportului Baia Mare inseamna o finantare din fonduri europene in valoare de 13 milioane de euro pentru reabilitarea si prelungirea pistei aeroportului. Incepand cu luna februarie si pana in noiembrie 2015 s-a refacut intregul proiect de la SF si avize pana la cererea de finantare”, citam din presa locala care mai manifesta vagi urme de independenta.

Prinsi cu subiecte grele, precum inaltimea Bradului de Craciun, finantarea si subfinantarea sportului de performanta, dosare penale in curs si viitoare, omitem sa ne ocupam de acesti clovni ce vor sa ne mai pacaleasca inca o data si care se fac ca muncesc pentru comunitatea locala. Nu doar ca a ratat complet licitatia si lucrarea, dar a oprit si putinul trafic aerian existent intre Bucuresti si Baia Mare, fiindca a anuntat la Tarom ca nu se va putea zbura de aici, ca se lucreaza. Nici putinele venituri realizate din acele zboruri interne nu mai ajung in contul aeroportului, care oricum era o gaura bugetara serioasa si inainte de acest moment. Doar si pentru atat, cineva trebuie sa se declare responsabil si sa isi dea demisia de onoare sau mai curand sa fie demis. Probabil ca se va ajunge si acolo, dar cand?

Oare chiar avem nevoie de un aeroport international? Sigur ca da, daca UE ni-l face cadou si de pe care, cu siguranta, nu va decola nici o cursa interantionala. Satu Mare are traditie, iar Clujul a muncit si a construit un aflux solid de pasageri, ceea ce ne va sufla, ca intotdeauna, cireasa de pe tort, asa cum s-a intamplat si pana acum.

Ar trebui sa fim realisti si sa incep cu inceputul, si nu cu sfarsitul: Aeroportul International este necesar atunci cand vin solicitari din partea consumatorilor si exista conditiile unui aflux constant de calatori pe anumite destinatii, nicio companie aeriana nu vine sa decoleze de la Baia Mare pentru 10 rataciti si sa zboare cu avionul gol, ca da faliment.

Singura sansa de a avea activitate constanta cu zboruri internationale la Baia Mare este sa recladim industria si sa dezvoltam turismul! Sa ne regandim economia, pe termen mediu si lung. Sa aducem investitori straini, daca pe cei locali i-am ruinat, sa asiguram la inceput conditiile de zbor pentru avioanele private de business de mici dimensiuni si abia apoi, in 10 sau 20 de ani de aici inainte, sa construim o pista pentru avioane de mare capacitate, gen Airbus A320 şi Boeing seria 800 asa cum viseaza Dorin Buda.

Baimarenii care vor sa zboare in Europa, Orientul Mijlociu sau America de Nord o fac deja din Cluj, Bucuresti sau Budapesta. Nu sunt multi ca si flux constant, desi sunt multi cei aflati in strainatate. Cei mai multi folosesc inca transportul rutier, fiindca e mai ieftin si le permite sa ia cu ei bagaje mai voluminoase, sunt zeci de oameni saraci si disperati din Maramures care merg 2-3-4 zile cu autobuze sau cu masini private, la munca pana in Franta, Spania sau Marea Britanie.

Si acolo castiga bani de nimic, raportat la veniturile localnicilor si nu isi permit, cei mai multi dintre ei, sa se plimbe cu avionul cand li se face dor de casa. Ca sunt saraci in Maramures sau sunt printre cei amarati din strainatate, ei oricum nu pot constitui o clientela stabila pentru curse aeriene de linie, constante. Am fi avut aeroport si curse regulate daca intelegeam ca trebuie sa avem mai intai o economie stabila, functionala si rentabila si daca nu ne alungam copiii si mamele de acasa ca sa isi caute de munca, pe bani de nimic, pe alte meleaguri.

Istoria scrisa consemneaza pentru asa-zisul manager Dorin Buda: „La sfarsitul lunii aprilie 2015 va demara procedura de licitaţieNe încadrăm în timp şi bani. Toate lucrările trebuie finalizate până la finele acestui an. E obligatoriu, fiind vorba despre fonduri europene”.

Cand ne-a mintit? Atunci sau acum, cand cu siguranta se vor pierde fondurile europene din cauza, spune el, a unor contestatii neavenite. Chiar asa? Unde si cine a gresit? Premierul Ciolos si DNA trebuie sa faca lumina si in acest caz, daca se constata ca niste bani au fost cheltuiti aiurea pe tot felul de studii de fezabilitate, licitatii peste licitatii si deplasari inutile in tara sau strainatate.

Nu avem o clasa politica cu care sa ne mandrim. Nici cei din zona Baia Mare si nici cei de „peste deal” nu au facut nimic in scurta noastra democratie. Ramanem in istorie cu cativa ministri trimisi la inchisoare, cu un primar condamnat pentru acte de coruptie si cu alti primari in curs de cercetare la DNA sau chiar trimisi in judecata.

Acesta este bilantul pe anul 2015, care poate fi completat cu falimentul sportului baimarean la aproape toate capitolele, cu presedinti de cluburi private pe banii orasului aflati pe lista scurta de ancheta a procurorilor si cu un buget local pe 2016 din care nu prea mai intelegem cum, cu ce si de unde vom astupa toate gaurile, in conditiile in care premierul Dacian Ciolos si-a anuntat deja prioritatile de finantare.

Dumnezeu cu mila si cu speranta ca putinii bani nu vor ajunge din nou in vistieria Episcopiei, unde zidurile catedralelor de dimensiuni megalomanice si garajele pline de limuzine de lux plang continuu dupa finantare.