Trebuie sa mai spunem cate ceva despre Eurovision Romania 2016 Baia Mare, inainte de a se asterne praful peste show-ul produs aici, la noi in batatura, dar mai ales inainte ca produsul final, marca Marciuc-Chereches, sa devina subiect de satira si umor. Deja cativa realizatori de emisiuni nu au asteptat prea mult si s-au si exprimat despre performanta primarului pe scena Eurovison, evolutie, pe final, care a facut toti banii. Evident, pe banii nostrii, edilul s-a cam facut de mândra minune, cand de fapt el credea ca umbla cu incalzitorul la sondajele de opinie care il propulseaza deja, de departe, drept castigatorul alegerilor locale, prin neprezentarea unor adversari serioși.

Banuiesc ca aveti atata imaginatie inca sa vi-l inchipuiti pe Catalin Chereches, plecat in lunile aprilie-mai și început de iunie in Caraibe sau de ce nu in Dubai, locul unde Ponta si-a lins ranile dupa alegerile generale din noiembrie 2014, lasandu-i pe contracandidatii sai se se bata, ca și chiorii, pentru locul doi la postul de primar. Doar a muncit edilul sef din greu timp de 5 ani la imaginea sa de micuț Ceaușescu local, care a aparut acum și în HighDefinition in direct la Eurovison, spunand clar, ca sa inteleaga toti membrii juriului ce vor desemna Capitala Europeana a Culturii, ca Isis este Zeita Frumusetii. A repetat prostia de atatea ori, incat profesoara lui de istorie, a stins imediat televizorul, s-a gândit dacă n-ar fi bine să se sinucidă pentru că a produs un așa semidoct și, rușinată, s-a dus la culcare, cu regretul ca nu l-a lasat macar repetent câțiva ani pe Domnul Goe.

Revenind la Eurovision si costuri, ne-am fi asteptat ca luni de dimineata primarul sa ne prezinte, intr-o conferinta de presa, costurile INTEGRALE suportate de catre Administratia Locala pentru așa-zisa reușită bifata de cei de la TVR. Ca o fi 150,000, 300,000, 500,000 de euro sau chiar un milion, este bine sa stim. Nu de alta, dar au fost taiate de pe lista alte proiecte ce urmau sa fie finantate si ar trebui sa stim de ce si cum au fost deturnate, pardon, cantarite si cu ce balanta, investitiile pe care Consiliul Local le avea de facut in aceasta perioada a anului.

Nu avem parte de asfalt pe șoselele găurite de IMI, nu avem trotuare noi, nu avem parcări decente în cartiere, nu avem renovari atât de necesare în gradinite si scoli, nu avem săli de sport unde să se antreneze miile de copii care vor să facă handbal, volei sau baschet, nu avem bucăți de bulevarde si strazi periferice asfaltate, lipsesc atât de necesarele școli profesionale și dotări moderne în spitale, nu avem nici măcar o idee despre cum, când și unde facem măcar un parc industrial, care să aducă locuri de muncă și o creștere a salariului din piața locală a muncii. În schimb avem muzică, beculețe și zdrăngănele, suntem flămânzi și rupți în fund, dar ne cântă lăutarii și zburdă stroboscopul.

Despre calitatea Eurovisionului s-a scris putin. A fost un spectacol frumos, din punct de vedere tehnic, dar acest lucru este meritul echipei TVR, care în schimb a dat multe rateuri la selecția melodiiilor din concurs, la alegerea unora dintre prezentatori și jurați și mai ales la conținutul jurnalistic al transmisiilor, care au fost doar niște ode electorale ridicate în mod umil și jalnic dictatorului local care le-a dat masă și casă. Despre Eurovision și mai ales despre Baia Mare nu s-a scris nimic la superlativ in presa nationala si absolut zero barat in presa internatională. Nimeni nu a scris că, după bărbatul în rochie și femeia cu barbă, la Eurovision a apărut primarul care are un prieten la Madrid și crede că Isis e zeița frumuseții. Nimeni, domnule, nimeni! Presa asta mondială este absolut nesimțită și ignorantă, serios!

panaramovision

Cat despre audienta ce sa mai spunem? TVR ne-a obisnuit de mulți ani, de când se zbate în zona falimentului, fiind condusă de niște șmecheri care au grijă doar de buzunarele lor, sa fie mereu pe locurile codase, cu toate ca se asteaptau ca Eurovisionul sa rupa gura targului. Si totusi, datele oficiale de audiență culese arata ca publicul a aruncat TVR pe locul 6 duminica, atunci cand a fost difuzata marea Finala Eurovison Romania 2016 Baia Mare.

audiente

 

Nu sunt multe de spus despre audienta TVR. Cu singuranta ca si baimarenii au preferat sa stea pe alte canale decat pe postul national, in ciuda faptului ca Eurovisonul se desfasura chiar la ei acasa, in Sala Polivalenta, unde de obicei ei mergeau la meciurile de handbal în care joacă echipa lor si nu la paranghelii cu muzica de o calitate discutabilă.

Dar, daca tot e sa vorbim despre penibilii serii, iata ce scrie Andrei Partos pe blogul sau:

“Penibilii serii: co-prezentatoarea Jo (am pierdut șirul gafelor și întrebărilor jenante, stupide adresate concurenților) și primarul din Baia Mare. Cel din urmă a fost și la conferința de presă. De ce?!? Păi… de ce nu? Dacă tot i-a primit pe toți acolo, a considerat că poate, așa că a venit! Și a spus multe. Am reținut că totul s-a făcut cu „bani puțini”. Fiind vorba de bani publici, ar trebui să existe o situație clară a cheltuielilor. Dar evident, nu o vom vedea niciodată! 

Primarul-salvator al culturii a mai spus că dacă Ovidiu câștigă în Suedia, atunci va organiza Eurovisionul tot la Baia Mare! Dar nu vrea dom’ Primar să organizeze și Cerbul de Aur?! Eu zic că ar fi mai util și ar ajuta mult mai mult ideea de cultură, de care se declara foarte atașat!

„Doar Baia Mare poate să fie Capitală Europeană. Nu Bucureștiul. Nu Timișoara!” Se laudă că municipiul pe care-l conduce se poate reinventa prin cultură. Dar eu nu am auzit până acum de vreun eveniment cultural la Baia Mare. În schimb, am auzit de festivaluri medievale, de blues, de jazz, de film, de teatru (unde vin nume mari ale scenei mondiale) în multe alte orașe din țară. Vorbesc de festivaluri cu tradiție!

Dar, sigur, dă bine să vii la postul public și să pozezi în om preocupat de cultură. Apropo de dom’ primar: n-am prea înțeles faza cu zeița Isis. Care era legătura cu MUZICA? Dar cu Eurovisionul? Și de ce Isis tocmai acum când lumea întreagă este terorizată de o grupare extremistă cu același nume?! Dar în rândul organizatorilor există vreun om de televiziune care poate lua decizii responsabile, pentru că dacă există un astfel de om mi-ar plăcea să știu ce a fost în mintea lui când a decis că îi poate da microfonul domnului Primar de Baia Mare? De la aceeași persoană responsabilă mi-ar plăcea să știu de ce a ales-o pe Jo să fie coprezentatoare? A auzit-o vorbind? Și dacă tot a ales-o, de ce nu i-a montat un prompter?”, a consemnat blogul celui mai respectat comentator al fenomenului muzical de la noi, Andrei Partos.

Legat de ce cred suedezii despre melodia castigatoare, sunt voci care nu dau prea mari sanse lui Ovidiu Anton, chiar daca de departe a fost cel mai bun si merita sa se distanteze de ceilalti concurenti. Iată ce spune un român care trăiește de mută vreme în Suedia și care este un fin cunoscător al fenomenului muzical global:

-Ai vazut la TVR, Eurovison Romania 2016 Baia Mare in weekend?

Apai eu nu ma uit nici macar la finala sau la preselectia suedeza, daramite la cea romana. De ce? S-au facut de cacao cantaretii?

– Credeam ca ai urmarit ceva, stiind ca a fost in Baia Mare.

Acum am vazut pe net cine a castigat. Nu are sanse mari Ovidiu Anton la Stockholm. A castigat pentru povestea lacrimogena, deoarece cantecul e despre incidentul de la clubul Colectiv, care se pare ca a marcat Romania. Dar in Europa despre incident s-a scris poate vreo trei propozitii la rubrica de informatii externe in ziare. Si muzical vorbind nu e rau (desi textul e prost scris), imi aduce aminte de Marc Almond & Michael Cashmore si cantecul lor “Feasting With Panthers” de pe albumul cu acelasi nume care e in totalitate sublim. Doar ca si Almond si Cashmore sunt artisti talentati.

– Romania nu cred ca are solisti si nici muzica de valoare care sa impresioneze Europa, cel putin la Eurovision.

Ceea ce ofera o situatie unica pentru solisti si compozitori necunoscuti a se afirma, tocmai pentru ca oricine poate sa ajunga in Eurovision, deci nu exista o preferinta fata de cantaretii deja populari in Romania pentru ca toata lumea stie ca rahaturile de la TV si muzica moderna comerciala romaneasca nu face priza in occident. De aia Ovidiu asta necunoscut, a ajuns sa castige bazat pe povestea lacrimogena. In rest are voce capabila, si melodia nu e rea, dar scenografia si costumele si textul slab trag in jos piesa. Pe urma la Stockholm va trebui sa faca competitie cu toate celelalte tari ca sa ajunga in finala propriuzisa. Deci e posibil ca sa fie exclus total impreuna cu alte tari. Dar poate era mai bine sa cante in romana ca sa nu auda restul Europei textul acela banal. Poate ar avea mai mari sanse de castig.

– Pai tocmai pe asta s-a bazat juriul asta de rahat, ca piesa si textul apartin lui Anton.

Juriu ca juriul, probabil sunt acolo sa dea sfaturi tehnice si coreografice, dar nu publicul decide de fapt prin votari telefonice si internet? Deci nu e vina unui juriu ci e vina poporului roman ca el a castigat. Dar pe urma dupa ce nu castiga la Stockholm sa aiba poporul roman simtul de responsabilitate si sa isi spuna: “apoi se pare ca habar n-avem ce e muzica pop europeana buna daca nici cu asta nu am castigat” in loc ca presa sa se dedea la teorii conspirative si sa caute tap ispasitor.

Vreau sa vad in ziare: “Voi l-ati ales, voi sunteti de vina. Poporul roman nu stie ce e muzica buna. Nu avem nici un export de muzica pop, cel mai “recent” fiind O-Zone cu “Dragostea din tei”, acu’ 12-13 ani. Romani, aveti gusturi muzicale de rahat si asta e doar una din probleme. Cealalta e ca datorita starii economice artistii independenti nu sunt promovati destul si de cele mai multe ori trebuie sa renunte la muzica ca sa bata cu ciocanul rotile de tren pentru un salar ,sa poata supravietui. Nu exista networking si promovare.”

Inchei aici acest dialogul real purtat cu tanarul preocupat de fenomenul muzical European si cred ca ar cam trebui sa tinem cont de parerile unora care se pricep la muzica si la sansele noastre la aceasta competitie internationala desueta, din pricina intereselor politice care trimit in derizoriu Eurovisionul.

“Despre selecția națională sunt multe de spus. Nu cred că m-am mai distrat atât de mult în fața televizorului de când mă uitam pe vremuri la show-urile Divertis. Muzica ca muzica… dar comentariile juriului au făcut toți banii!

Încă din faza înscrierilor, Iuliana Marciuc declara în stânga și-n dreapta că unul dintre obiectivele ei era să crească interesul românilor pentru acest concurs. Din păcate pentru ea, a eșuat lamentabil. În finală au votat (în total): 20.487 telespectatori. Câștigătorul a fost ales cu 6.585 de voturi. De reținut: apelul/sms-ul costa 1 euro. În țările nordice votează sute de mii de persoane! Dar hai să nu ne comparăm cu ei! Să fim realiști.

Dintr-o țară cu 18 milioane de locuitori, chiar nu puteau să voteze 100.000? Păi, dacă TVR-ul poate să mobilizeze doar 20.500 de oameni, atunci… pot să întreb: de ce ne încăpățânăm să participăm la acest concurs? Și mai am o întrebare: de ce nu am văzut rezultatele parțiale ale televotingului în semifinală și finală? De ce nu au fost afișate pe ecran, cum era normal? La „conferința de presă”, organizată imediat după încheierea finalei chiar pe scena din Sala Polivalentă (e clar că ideea le-a fost sugerată de Horia Moculescu, despre care știm că urmărește în fiecare an Festivalul Sanremo), Iuliana Marciuc (îmbrăcată într-o frumoasă ținută de Maramu) se lăuda de zor: „am avut un record pe Facebook, 400.000 de vizualizări, ceea ce înseamnă 2,5 puncte de rating”. Și când te uiți pe audiențe, descoperi că TVR 1 s-a clasat pe locul 6, după Kanal D, Pro TV, Digi Sport, Antena 1 și Prima TV!!!”, scrie pe blogul lui Andrei Partos, punand capac, peste oala urat mirositoare, cu referire la toate speculatiile privind audienta si succesului editiei Eurovision Romania 2016.

Dar sa tragem linie si sa adunam! Ce a castigat Baia Mare si baimarenii din cheiltuirea sutelor de mii de euro pe acest spectacol, facut varza pe final, amestecand foclorul cu muzica pop si rock?

“Să ne înțelegem, faptul că organizatorii au adoptat sistemul X-Factor / Vocea României, a dinamizat puțin show-ul, dar comentariile juraților au fost de tot râsul! N-am înțeles de ce au existat comentarii din partea juriului și în finală (când a votat doar publicul). Doar pentru că TVR-ul nu reușea să acopere minutele?! Pe bune, nu înțeleg! Apoi, seara finalei a debutat cu un ghiveci greu de descris în cuvinte: folclor, muzică modernă, ansambluri folclorice. Desigur, organizatorii n-au considerat necesar să scrie pe ecran CINE era pe scenă. M-am gândit că poate se pregătește vreun concurs, poate la finalul serii, cei care puteau numi mai mulți artiști dintre cei care deschiseseră evenimentul, primeau câte un bilet la Stockholm pentru a-l susține pe reprezentantul nostru acolo. Dar, până la urmă, s-a dovedit că a fost o simplă lipsă de profesionalism teveristă!”, spune ironic Andrei Partos.

Am aflat, cu surprindere, pe parcursul conferintei de presa a realizatorilor Eurovision Romania, de la care nu putea lipsi eternul edil sef al municipiului Baia Mare, finantatorul-sef al show-ului si al cheltuielilor adiacente, Catalin Chereches, primarul care nu stie sa spuna Nu, cel care i-a asigurat pe toti cei de pe scena si din fata televizoarelor ca bugetul si banii baimarenilor sunt la dispozitia termitelor de la TVR, acum si in anii care vor veni. Acesta este, stimati concetateni, politicianul care ne mai cere un mandat la alegerile locale din iunie.

Pana una alta, cel ce este angajat in cursa electorala si-a atins tinta dorita. Cetateanul #1 a fost vazut Live, pe banii nostri, chiar si de putinii telespectatori care au avut curiozitatea sa stea pe TVR in seara Eurovisionului. Probabil ca daca era un meci de handbal audienta ar fi fost cu mult mai mare, dar banii papati cu “subcultura” nu vor mai ajunge la HCM si Minaur, de unde sportivii si sportivele fug ca iepurii la alte cluburi din tara si strainatate.

Fiecare zi este o alta zi si primarul ne ofera subiecte noi si penibile, asa ca ramanenti conectati la maramuresenii.ro pentru ca nici nu stiti ce pierdeti! Glumim!  Nu suntem reincarnarea OTV-ista! Suntem doar cainii de paza ai societatii, nu avem pretenția că suntem jurnaliști, suntem doar niște cetățeni care vor să trăiască decent, cinstit și normal în orașul lor, așa ca în Europa Occidentală.

Incercam, cu modestele noastre posibilitati, făcând 100% muncă voluntară fiindcă nu am cerut și nu vom accepta sprijinul material al vreunui politician sau sponsor cu interese ascunse, sa va tinem ochii deschisi, la fel cum am incercat si atunci cand mulți dintre voi pichetați Tribunalul Judetean Maramures si faceati marsuri de sustinere pentru un alt fost edil sef, Cristian Anghel, condamnat la inchisoare pentru acte de coruptie.

Voi sunteti aceiasi și acum ca și atunci, cand nu vedeati limpede afacerile necurate la care se dadea cel pe care l-ati ales sa conduca urbea. Au trecut anii și ați reușit să înțelegeți cu cine ați avut de a face. Vor trece luni sau ani și vă veți trezi și în privința lui Cherecheș, noi avem răbdare și înțelegere, nu ne grăbim spre vreun ciolan sau vreo sinecură, avem din ce trăi și vrem doar să vedem că orașul ăsta intră pe un drum bun, sănătos, al onestității și prosperității. 

P.S. Si ca sa stiti pe ce ati dat sutele de mii de euro in doar un weekend va prezentam predictia criticului muzical Andrei Partos:

“Nu avem șanse în top 10. Moment of Silence este o piesă bună, nu neapărat pentru Eurovision. Mie mi-a plăcut, ca dovadă că Ovidiu Anton a fost singurul concurent căruia i-am luat interviu. Piesa este bună, o baladă de inspirație rock compusă în zilele de proteste de după “Colectiv”. Să nu ne așteptăm însă să fim în top 10 în Suedia. Mai mult ca sigur că, la Stockholm, piesa va fi plăcută, mai ales dacă se umblă la imagine, sonorizare și orchestrație, dar nu cred că va obține foarte multe puncte. Genul nu este o noutate pentru scena Eurovision. Trebuie însă să recunoaștem că oferta Eurovision România a fost destul de săracă. Cu excepția lui Ovidiu, i-am mai apreciat pe Florena și duetul Irina Baianț și Doru Todoruț”.

Vorbind despre slăbiciunile Eurovisionului, Andrei Partoș a atras atenția că se votează geopolitic și spune că juriul ar fi trebuit să cunoască melodiile țărilor concurente.  „Având în vedere situația financiară dezastruoasă a TVR, cred că era decent să rămânem acasă. Mă întreb cum vor avea posibilitatea să promoveze artiștii. Ovidiu, cu «Moment of Silence», ar fi trebuit să aibă spectacole în 10 țări ca să mai obțină puncte în plus”, a pus punct discutiei Andrei Partos.

 

Ca să concluzionăm: un dictator local a dat o lopată de bani, din banii noștri, ai tuturor, pe un spectacol care a avut un singur rezultat concret: i-a făcut lui propagandă electorală. Celelalte rezultate vorbesc de la sine: audiență TV catastrofală, imagine internațională ZERO, șanse la câștigarea Eurovision pentru România, aceleași ca până acum, adică deloc.