Acum trei saptamani o revista de business a publicat un top al celor mai puternice 100 de branduri din Romania, iar presa locala din Maramures a constatat cu tristete si cu o oarecare revolta faptul ca in acest clasament nu se afla nicio marca de comert produsa la noi in judet. Un post de televiziune local a realizat chiar o stire intitulata „Dispare brandul Maramures?”. Am fost invitat in studio la TL+ ca sa comentez aceasta stire si, in ciuda evidentei prabusiri a puterii economice a judetului Maramures in ultimii 25 de ani, am contrazis cu argumente ipoteza catastrofica a titlului din jurnalul de stiri.
Inainte de toate, sa ne lamurim asupra conceptului: termenul de BRAND se poate traduce in limba romana cel mai corect prin REPUTATIE, el denumeste totalitatea perceptiilor, ideilor, convingerilor, asocierilor si credintelor pe care comunitati umane de mari dimensiuni le au in raportul lor cu o entitate, fie ea un produs, un serviciu, o persoana, o regiune sau o tara. Asadar, un brand nu are cum sa dispara, fiindca oricine si orice are o reputatie. Este adevarat, brandul poate fi mai puternic sau mai slab, mai bine definit sau mai difuz ori confuz, poate reprezenta o reputatie convenabila sau una mai putin favorabila, ori in acest sens putem sa cadem de acord ca Maramuresul si produsele sale economice nu mai au imaginea viguroasa, credibila si convingatoare din alte vremuri.
Am fost intrebat care sunt produsele, serviciile sau caracteristicile Maramuresului care pot contribui la recladirea unui brand puternic al Maramuresului. Desigur, tentatia unui raspuns rapid si superficial te face sa te duci imediat catre traditie si credinta crestina, folclor si interpretii acestuia, lemn si mobila, horinca, produse agricole, fructe, obiective turistice sau numeroasele pensiuni de peste Gutin. Da, toate acestea sunt componente relevante ale economiei, culturii si societatii noastre si vor avea un rol important intr-o strategie de branding, atunci cand judetul acesta va avea parte de conducatori politici capabili, educati si cu viziune, care vor intelege ca este absolut necesar un plan bine determinat de evolutie pentru cateva decenii, asupra caruia sa se exprime oameni capabili si cu studii serioase si de la care sa se porneasca apoi orice initiativa din plan local, fie ca este vorba de constructia de drumuri si poduri, sistem de sanatate, specializari in invatamant sau infiintare de parcuri industriale. Deocamdata liderii politici locali orbecaiesc orgoliosi in bezna tranzitiei si sunt prea fuduli ca sa isi accepte limitele intelectuale, care ii impiedica sa inceapa un dialog profund cu societatea, sa nu se mai creada Genii ale Carpatilor si atotstiutori, sa se inconjoare de specialisti de valoare, sale dea acestora autoritate si sa cada de acord asupra unei strategii pe termen mediu si lung.
Sa revenim insa la ingredientele de mare putere, de mare valoare si de mare consistenta pe care Maramuresul le are indiscutabil si cu care se poate reconstrui un BRAND al Maramuresului care sa ne aduca notorietate, popularitate, credibilitate si atractivitate pe cat mai multe piete nationale si mondiale si implicit crestere si dezvoltare economica, progres cultural si bunastare materiala. Da, toate acele produse, servicii sau atribute sociale si culturale enumerate mai sus sunt importante si vor avea un rol solid pe viitor. Dar, daca este sa numim cea mai importanta resursa si speranta pe care o are viitorul Maramuresului, atunci trebuie sa devenim optimisti, curajosi si increzatori si sa realizam ca principala bogatie a acestei zone sunt OAMENII.
In foarte multe locuri din tara si din lume maramuresenii in-corpore sunt perceputi ca oameni deosebit de harnici si priceputi, corecti si exacti, care isi respecta cuvantul si presteaza munca de calitate, care mostenesc din strabuni mestesugul lemnului, care au demnitate, onoare si curaj, care cred cu toata fiinta lor in Dumnezeu, care isi ajuta cu inima deschisa semenii,care isi dau si viata pentru familia si neamul lor si care nu accepta compromisul, fuseraiul si pacaleala. Aceasta perceptie este puternica si extrem de favorabila si face ca maramuresenii sa se bucure de un prestigiu fenomenal, pe care trebuie sa fim iresponsabili pentru a nu il pune in valoare cat mai repede.
Pornim azi la drum cu un proiect de comunicare online care se numeste Maramuresenii.ro si pe care, atunci cand l-am construit, impreuna cu colegii mei, l-am asezat pe cel mai solid si mai credibil fundament posibil: pe certitudinea ca aici, in Maramures, am intalnit, fiecare dintre noi, zeci si sute de oameni de cea mai buna calitate, seriosi, harnici, credinciosi, sinceri, puternici si iubitori de adevar si de semeni. Cu dragoste si cu recunostinta pentru toti oamenii simpli pe care i-am intalnit si ii intalnim zi de zi, cu admiratie pentru valorile si principiile lor, cu puterea pe care ne-o da credinta in Dumnezeu a oamenilor acestor locuri, vom dedica fiecare litera, fiecare cuvant si fiecare imagine de pe acest site tuturor oamenilor simpli, frumosi, iubitori, pasionati si darnici care ne ofera prin faptele si gandurile lor cele mai frumoase exemple de viata.
Va multumim ca ne cititi si va rugam sa ne ajutati sa ii aducem in fata voastra pe cei mai buni si mai frumosi oameni ai acestor locuri, de la care avem fiecare cate ceva de invatat. In fiecare zi, la noi pe pagina, veti gasi cel putin o poveste a unuia dintre oamenii de langa noi, fie ca este un reportaj, un interviu sau o fotograma de la rubrica Oameni din Maramures. Cea mai mare si inepuizabila bogatie a acestor locuri sunt Maramuresenii de rand, oameni cinstiti, harnici si primitori, curajosi, optimisti si saritori. Despre ei scriem si pentru ei ne rugam, sa le dea Dumnezeu, ca intotdeauna, sanatate, pace si intelepciune. Aici, Cetatenii vorbesc si citesc chiar despre Cetateni.