Mulți antreprenori au șansa de a juca rolul de Moș Crăciun, acum la sfârșit de an, fără niciun cost, ci doar printr-un gest de bunăvoință și implicare socială. Doar 80% din impozitul pe profitul obținut de societățile comerciale este obligatoriu a fi plătit către bugetul de stat, pentru restul de 20% fiecare societate comercială are libertatea de a alege destinatarul acestor sume, respectiv un O.N.G.
Din păcate puține companii active pe plan local sunt la curent și utilizează această facilitate fiscală, principalele motive pentru această situație fiind lipsa cunoașterii sau înțelegerii legislației în vigoare sau problemele de credibilitate a mediului neguvernamental. Astfel, dintr-un total de aproximativ 500 milioane euro care ar putea fi redirecționați anual în acest mod către ONG-uri la nivel național, probabil doar 120-140 milioane se împart între cele peste 70.000 de Asociații și 18.000 de Fundații înregistrate în țara noastră. Această facilitate a fost introdusă în Codul Fiscal începând cu anul 2004, iar la nivelul anului 2011 conform datelor centralizate de ANAF, doar 12% dintre societățile comerciale care au obținut profit au optat pentru redirecționarea celor 20%.
Sumele utilizate pentru astfel de acțiuni diminuează ulterior și direct sumele ce trebuie achitate statului în contul impozitului pe profit. Facilitatea este prevăzută în Codul Fiscal, Titlul 2, Cap. II, articolul 21, alineatul (4), litera p. Legislația impune doua condiții cumulative – suma trebuie sa se încadreze în limita de 20% din impozitul pe profit ce revine statului si nu poate depăși 0,3% din cifra de afaceri a firmei. Reflectarea în contabilitate a operațiunilor de sponsorizare prin acordarea de numerar/cash sau virament bancar se face prin contul 6582 donații si subvenții acordate, 531 (acordarea de numerar) sau 512 (virament bancar).
Societățile comerciale plătitoare de impozit pe profit pot face aceste sponsorizări pe bază de contract către orice O.N.G. înregistrat în România, având libertatea de a alege destinația sumelor, care în alte condiții ajung oricum la bugetul de stat. Contractele de sponsorizare trebuie încheiate și plățile trebuie efectuate până cel târziu la 31.12.2014 pentru ca suma să poată fi scăzută din impozitul pe profit aferent anului fiscal în curs.
Dacă ești un factor de decizie în compania ta, poți intra foarte ușor în rol de Moș Crăciun, ajutând o asociație sau o fundație să își îndeplinească misiunea. Dacă nu ai contact cu vreo astfel de organizație, îți sugerăm să contactezi oricare dintre următoarele O.N.G-uri active pe plan local și cu activitate serioasă și benefică, cu care poți lua legătura ușor, pe Facebook:
”Asociația Ioana Maria”, www.facebook.com/AsociatiaIoanaMaria
”Asociația ASSOC”, www.facebook.com/asociatia.assoc
”Asociația Esperando”, www.facebook.com/asociatia.esperando
”Asociația Autismbm”, www.facebook.com/asociatia.autismbm