Ieri a avut loc la Urbis în Baia Mare un nou protest al șoferilor de la compania de transport public local, după ce alaltăieri angajații au declanșat un protest spontan, purtând brățări albe la mână, pentru a acuza condițiile de muncă mizerabile și starea tehnică dezastruoasă a vehiculelor cu care sunt obligați să circule.
Aproximativ 100 de angajați ai Urbis au protestat în mod civilizat și pașnic în fața sediului societății, fără a fi băgați în seamă de conducerea companiei, de reprezentanții administrației locale, de către consilierii locali, primarul municipiului sau de către orice altă autoritate a statului, deși protestul lor are în vedere nu doar revendicări de ordin social și salarial, ci semnalează ilegalități grave care se comit în această societate, în privința verificării tehnice a vehiculelor și autorizării acestora pentru circulație și transport de persoane.
Se cere demisia pompierului pensionar Pop Rapidu
Înainte de începerea protestului de ieri, directorul Urbis, generalul de pompieri în rezervă Ion Pop, zis Rapidu, un individ care încasează lunar un salariu uriaș, de 14.250 de lei, pe lânga pensia la fel de nesimțită de rezervist de la Ministerul de Interne, a părăsit incinta societății și nu a mai revenit la birou, ignorând cu desăvârșire problemele interne ale societății, ceea ce denotă lipsa de respect față de angajații societății și, mai mult decât atât, lipsă de interes pentru siguranța pasagerilor. De altfel, angajații care au protestat au cerut demisia lui Ion Pop, omul instalat la conducerea companiei de primarul Cherecheș, al cărui prieten de familie și consilier personal este generalul Rapidu:
„Acest director care nu știe cum se face management modern și aplică în societate doar metode de instrucție comunistă moștenite de pe vremea lui Stalin primește un salariu mai mare decât al președintelui României. El trebuie să lase locul la conducerea Urbis unei persoane cu studii de management în transporturile publice și cu cunoștințe tehnice serioase despre vehicule, capabilă să gestioneze situația din societate. Vrem un manager capabil să ne asculte, să decidă corect, să administreze legal și inteligent resursele societății, nu unul care fuge cu coada între picioare, ca un trădător laș”, a spus unul dintre manifestanți.
Starea tehnică gravă a mașinilor este ascunsă intenționat, o tragedie se poate petrece oricând
Protestatarii au arătat și faptul că inspecțiile tehnice ale vehiculelor cu care sunt transportați băimărenii sunt făcute superficial, încercând să se mușamalizeze problemele vehiculelor și peticindu-se sau improvizându-se componente ale sistemelor de direcție și stabilitate pe carosabil. Din dorința de a economisi bani și de a se înfățișa public și față de stăpânul său, primarul, ca un manager econom, Pop Rapidu forțează funcționarea autobuzelor cu piese defecte sau improvizate și a înființat o stație de verificare ITP chiar în incinta societății, pentru a obține fraudulos autorizațiile tehnice de circulație pentru autobuzele peticite.
„Dacă totuși se muncește sub regim militar la Urbis și trebuie să fim executați ca și-n armată dacă greșim, domnul director trebuia să dea dovadă că este un general adevărat, nu o marionetă și să iasă la discuții cu angajații care îi cer condiții de lucru mai bune, un salariu decent pentru responsabilitățile pe care le au, liniște la locul de muncă, nu să se constituie comisii disciplinare de anchetă pentru orice rahat, fără să existe vreo dovadă sau argument concret.
Inspecția pentru starea tehnică a mașinilor să fie făcută legal și în parametrii normelor de siguranță, nu să fie muşamalizate de catre propria stație ITP a Urbis, care a fost constituită cu scopul de a trece orice rablă inspecția tehnică periodică!
Cum explicați faptul că un autobuz intră pe standul de probă și primește avizul tehnic de funcționare deși este cu parbrizul crăpat, aproape să cadă, fără frâne, fără anvelope corespunzătoare, cu probleme la sistemul de direcție (rămâne blocat volanul la efectuarea virajelor) și cu multe alte probleme care pun siguranța călătorilor în pericol, plus viata conducătorilor auto?
Șoferii sunt mereu expuși riscului de a produce un accident de natură penală, pentru care sunt direct răspunzători, deși autovehiculul nu este corespunzător sub nici o formă din punct de vedere tehnic. Estetic arată binișor, tocmai ăsta este și scopul, înfrumusețarea vehiculelor ca să ia ochii pasagerilor, dar nu exteriorul contează, ci siguranța călătorilor și a angajaților trebuie să fie pe primul loc! Se aplică aceeași politică de la nivelul orașului, înfrumusețare de suprafață, fără a se rezolva problemele reale, de infrastructură. Dăm o vopsea lucioasă pe exterior, dar la interior piesele sunt putrede!”, au spus reprezentanții salariaților.
Angajații de la Urbis consideră că a fost necesar să iasă în stradă, fiindcă trebuie tras un semnal de alarmă pentru a se evita o tragedie. Ei cer o anchetă imediată a instituțiilor responsabile ale statului, legat de consițiile în care sunt autorizate și puse în serviciu autobuzele vechi ale societății.
Salariile angajaților – de mizerie. Salariul directorului – de lux.
O altă problemă la Urbis o reprezintă salariile. Angajații vor ca salariile să fie decente, un angajat tânăr care nu are spor de vechime câștigă aproximativ 1350 lei, iar salariul ajunge la 1 500 lei datorită sporului de vechime, dar de ce să se faca discriminare în situația de față?
„De ce un tânăr angajat care are aceleași sarcini ca și oricare conducător auto din societate să câștige mai puțin sau să fie nevoit să plece în țări străine pentru a câștiga mai bine? Dacă totuși domnul primar vrea să aprindă flacăra tineretului, acum e momentul, pensionarii să steie acasă și să lase locul tinerilor să administreze societatea, tineri capabili și competenti, nu comuniști împuțiți cu pensii grosolane si grade luate pe nedrept, la apelul de seară!” a spus unul dintre protestatari.
Protestele de la Urbis vor continua până la soluționarea tuturor doleanțelor exprimate de salariați, care precizează că nu mai doresc că accepte mușamalizarea problemelor din societate de către autorități, pe care le acuză de iresponsabilitate. Ei fac referire la faptul că primarul municipiului Baia Mare a furat un card de memorie dintr-un reportofon pe care fuseseră înregistrate dovezi ale problemelor tehnice ale autovehiculelor din Urbis.
„Nu mai vrem să fie furate reportofoane și înregistrări video, vrem să fie totul negru pe alb și mediatizat, vrem să dovedim că nu suntem marionetele mafioților orașului, nu suntem conduși de niste lași care nu își asumă responsabilitatea, vrem dreptate și corectitudine. Vrem democrație, nu comunism!”, a spus unul dintre manifestanți.
„Vin la serviciu tremurând deja. Am ajuns în situația să vin cu ură, cu scârbă la lucru, pentru că aici mă așteaptă o supraveghere ca-n filme”, a declarat un șofer revoltat.
„Un coleg de pe troleibuz le-a dat mărțișoare femeilor de serviciu și a glumit cu ele. Doamnei secretare a managerului Pop Rapidu i s-a părut, spunând că a citit de pe buze, că șoferul ar fi jignit-o și acesta a fost chemat să dea declarații. Este un abuz al secretarei. Noi suntem obiala lor? Ne mâncăm sănătatea în întreprinderea asta, în stresul pe care îl îndurăm în acest moment în Baia Mare”, a adăugat un alt șofer nemulțumit.
„Ne-a făcut incompetenți. Dacă ar fi așa, ar trebui să fie spitalele pline de oameni accidentați de noi și autobuzele lovite. Și atunci de ce mă jignește în halul ăsta?”, a mai spus un alt protestatar.
Angajații de la Urbis sunt sprijiniți de Sindicatul Lucrătorilor din Transporturi și Servicii Maramureș, prin intermediul căruia au înaintat un protest scris directorului Ion Pop, în care au menționat toate nemulțumirile și revendicările lor.
„În primul rând salariile, apoi stresul și de asemenea condițiile de muncă. Reviziile la mașini se făceau până acum după programare. Acum se face revizia când se strică mașina. Apoi se spune în presă că mașina nu poate ieși fără revizie, dar de ce nu se face?”, a declarat Gavril Ciceo, consilier juridic în cadrul Sindicatului Lucrătorilor din Transporturi și Servicii Maramureș.
Iată și o înregistrare video de la fața locului, de ieri, realizată de MaraMediaTV:
RUSINEEEE! Domnule Ghiulai…ai uitat modul in care ai plecat din societate? Eu zic ca nu sunteti documentat in privinta celor declarate. Problema e alta….urbisul nu mai e vaca de muls…de cand s-a inchis robinetul motorina nici macar nu mai picura, dara-mi-te sa curga, cum era in vremurile bune.
Stimata doamna ….Mary. Indiferent cum a plecat d-nul Ghiulai din Urbis, cred ca e mai …de bine decat faptul ca ai ramas dumneata in Urbis. Realizez ca esti una din ,,mimozele” care este…un pic maro pe nas. Asa ca, sterge-te iute pe nas ca se vede…din avion. Se vede treaba ca vremurile bune au venit la dumneata! Asa e viata: o data mie, o data tie dar…nu uita ca roata tot roata ramane.
Asta e soferi nu mai pot fura motorina ca in vremurile bune,bravo doamna mary.
Bună ziua stimată d-nă mary. În primul rând, s-ar cădea să vă prezenta-ţi întregul nume, înainte de a mă acuza cu ceva. În al 2-lea rând, plecarea mea din Urbis sa datorat unei măsuri ilegale luată de către actuala conducere,, aşa cum se va vedea din Hotărârea Curţii de Apel Cluj. În al 3-lea rând, ” vaca de muls ” la care face-ţi referire, nu a fost a muncitorilor sub nici o formă ci poate a fost şi este probabil pentru cei ce conduc această societate. Vă salut cu respect.
Uitativa in in parcarea urbis toti soferi au masini personale pe motorina oare de ce,interesant ciupeau motorina pana acum ce robinetul s a inchis,sunt multi oameni profesionisti soferi in strainatate care ar lucra la urbis daca nu le convine sa plece ca vin altii in locul lor,bine asa doamna Mary.
apoi mai draga tudore esti mai prost ca bujorelul meu , dute-n baie la oglinda si da-ti 2 palme
Jancsica Ttudor are dreptate,dati tu doua palme ca esti prost si imbecil, vii se taia macaroana i bai mare.
jancsicka asa e ceva taran prost ,vine de la tara precis e si bulangiu,Tudor ai dreptate si Mary